До виробників бракованих 120-мм мін не застосували штрафів, строки постачання продовжено. Це службова недбалість високопосадовців АОЗ , – антикорупційна рада

Скандал довкола постачання неякісних боєприпасів на фронт продовжує набирати обертів. Виявляється, до виробників, до виготовили браковані міни калібру 120 мм, не застосували штрафних санкцій, натомість з недобросовісними постачальниками укладають додаткові угоди щодо продовження строків постачання продукції.

Про це повідомляє Цензор.НЕТ із посиланням на відповідну заяву Громадської антикорупційної ради при Міноборони (ГАР МО).

Як зазначається, ГАР МО хоче на конкретному прикладі продемонструвати, чому важливим є питання унормування штрафів для постачальників зброї і як їхня наявність чи відсутність стає приводом для маніпуляцій чиновників.

“Всі нижчезазначені факти базуються на заявах про злочин, які ГАР МО передала до НАБУ і ДБР. Частина назв, номерів контрактів, точні дати рекламацій (скарг) викладені у заявах, але не можуть бути оприлюднені публічно”, – наголоують у Громадській раді.

У 2024 році у різноманітних українських та іноземних ЗМІ, зокрема на сайті “Цензор.НЕТ”, почала з’являтись інформація щодо постачання бракованих боєприпасів виробництва одного з державних підприємств. В соціальних мережах військовослужбовці ЗСУ повідомили про отримання неякісної партії мінометних мін калібру 120 мм. Зафіксовано численні рекламації (скарги на якість) від понад 20 військових частин, які змушені були повертати браковані боєприпаси виробнику.

Громадська антикорупційна рада при Міністерстві оборони України отримала відповіді на свої запити щодо статусу контрактів з державними підприємствами, які постачають озброєння.

“Вбачається, що з 15 запитуваних контрактів – 14 (!) мають додаткові угоди щодо продовження строків постачання. Деякі з контрактів містять до трьох додаткових угод щодо продовження строків тільки на підставі листа постачальника, що свідчить про систематичне порушення строків постачання критично важливої номенклатури.

Більшість цих угод були підписані колишніми посадовими особами ДП “Агенція оборонних закупівель” у 2024 році”, – йдеться у заяві.

Далі ГАР МО переводить це на більш зрозумілу мову:

– в контракті ЗАВЖДИ вказані точні обсяги і кінцеві дати постачання боєприпасів;

– якщо постачальник (виробник) не може поставити ту кількість боєприпасів у ті строки, та/або не тієї якості, що зазначені в контракті з якихось причин, він в теорії має отримати і сплатити великий штраф;

АЛЕ:

– при наявності особливого ставлення замовника (у даному випадку – Агенції оборонних закупівель) до постачальника (виробника) накладання штрафів за частково або повністю зірвані поставки можна уникнути!

– для цього постачальник (виробник) пише лист про те, що не встигає виконати замовлення у зазначені терміни, а замовник без зайвих питань і санкцій укладає додаткові угоди щодо продовження строків постачання. Те ж саме стосується рекламацій (скарг на якість продукції): замовник може накласти штрафи на виробника (постачальника), а може і не накласти.

“У нашому конкретному кейсі про постачання мінометних пострілів жодних штрафів ані за строки постачання, ані за обсяг, ані за якість НЕ НАКЛАДАЛОСЯ, при тому що проблеми в тому чи іншому обсязі були по всіх трьох пунктах із трьох можливих.

Проаналізувавши відповідь стосовно державних контрактів, вбачається, що деякі контракти виконуються з продовженням строків та вже мають акти рекламації щодо постачання неякісної продукції. Більша частина рекламаційнійних актів датована періодом з листопада по грудень 2024 року і стосується боєприпасів калібрів 155 мм, 120 мм та 82 мм”, – йдеться у заяві.

Далі ГАР МО акцентує увагу на тому, чому це важливо? Окрім очевидного – необхідності повноцінного та своєчасного забезпечення війська – існує проблема з накладенням штрафів, а саме дискреція з боку закупівельної агенції, яка, зокрема, може містити корупційні ризики.

“Разом з дивної поведінкою судів навколо визнання форсмажорів оборонних підприємств спотворює внутрішній ринок постачання зброї та толерує або неефективність, або корупцію, або і те і те разом узяте. Штрафи або накладаються однаково, або не накладаються однаково”, – наголошують у Громадській раді.

Враховуючи вищенаведені факти, ГАР МО вважає, що високопосадовці державного підприємства – виробника боєприпасів, діючи у змові та з корисним умислом, шляхом зловживання своїм службовим становищем, порушуючи принципи закупівель озброєння та забезпечення Збройних Сил критичною номенклатурою, систематично порушували умови договорів з державним замовником та постачали неякісну критичну номенклатуру ставивши під загрозу обороноздатність держави та життя українських захисників, вчинивши кримінальне правопорушення, передбачене частиною п’ятою статті 190 КК України.

Враховуючи вищенаведені факти, ГАР МО вважає, що високопосадовці “Агенції оборонних закупівель” у 2024 році здійснили кримінальне правопорушення, завдавши великих збитків державному бюджету та Збройним Силам України – здійснили правопорушення передбачене ч. 2 ст. 367 КК України (службова недбалість).

Всі назви, номери контрактів, дати рекламацій і інші факти, що не можуть бути викладені публічно, вказані у заявах про злочин, які передані ГАР МО до ДБР і НАБУ.

ГАР МО публічно застерігає чинне керівництво “Агенції оборонних закупівель” від аналогічних дій, які будуть мати аналогічну реакцію з нашого боку.

Браковані міни поставили ЗСУ

Нагадаємо, 6 листопада 2024 року повідомлялось, що військовослужбовці ЗСУ отримали неякісну партію мін калібру 120 мм, виробництва Укроборонпрому.

20 листопада оприлюднено відео неспрацювання мін, виготовлених “Укроборонпромом”.

У Міноборони повідомили, що займаються розслідуванням ситуації.

Також журналістка Юлія Кирієнко-Мерінова заявила, що після розголосу ситуації із неякісними мінами 120-мм із фронту вилучили партію 82-мм мінометних пострілів, які також виявилися бракованими.

6 грудня у Верховній Раді міністр стратегічних галузей промисловості України Герман Сметані заявив, що з мільйонів вироблених мін військові зафіксували лише 417 випадків нештатного спрацювання. Проблеми з мінами Сметанін пояснив якістю імпортного пороху.

31 грудня стало відомо, що неякісні міни потрапили у підрозділи на Времівський напрямок, у район Великої Новосілки.

9 січня 2025 року Бутусов заявив, що після публікації матеріалу про браковані міни 151-й бригаді доставили якісні боєприпаси.

У Командуванні Сил логістики ЗСУ заявили, що військові 151 окремої механізованої бригади не отримували неякісних мін.

Comments (0)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *